Ból zębów od zatok – jak sobie radzić?

Ból zębów może być sygnałem ostrzegawczym świadczącym nie tylko o problemach stomatologicznych, ale również o zapaleniu zatok. Ma to związek ze specyficzną budową anatomiczną, bliskością określonych struktur i zakończeń nerwowych. Skuteczne leczenie dokuczliwych dolegliwości wymaga przeprowadzenia precyzyjnych badań, pozwalających na rozpoznanie, czy ból zębów spowodowany jest przez infekcje w zatoce szczękowej, czy przez problemy stomatologiczne. Dowiedz się, jakie są przyczyny dolegliwości i jak poradzić sobie z bólem zębów od zatok.

Czy zęby mogą boleć od zatok?

Zatoki, czyli puste przestrzenie w czaszce, odgrywają niezwykle istotną rolę w procesie oddychania. Ich główną funkcją jest produkcja wydzieliny wspomagającej proces nawilżania i oczyszczania dróg oddechowych. W sytuacji, gdy dochodzi do nadprodukcji śluzu i obrzęku, np. w wyniku infekcji czy alergii, może dojść do zablokowania przewodów odprowadzających wydzielinę. Stan zapalny, trudności w przepływie powietrza i wzrost ciśnienia są przyczyną bólu zatok, który często promieniuje do głowy lub zębów.

Ból zębów przy zapaleniu zatok – przyczyny

Główną przyczyną bólu zębów w zapaleniu zatok jest obrzęk błony śluzowej i zatkane ujście zatok szczękowych, wywołujące nacisk na znajdujące się w tym obszarze zakończenia nerwowe. Zatoki szczękowe zlokalizowane są bezpośrednio nad zębami trzonowymi górnej szczęki, co u niektórych pacjentów przyczynia się do odczuwania uporczywego bólu zębów w czasie infekcji, szczególnie takich jak bakteryjne zapalenie zatok. Zdarza się również, że stany zapalne i silny obrzęk wywierają nacisk na nerw trójdzielny, co powoduje bardzo intensywny ból w tym obszarze.

Jak bolą zęby od zatok – objawy

Ból w szczęce, który towarzyszy zapaleniu zatok, zazwyczaj nie ogranicza się do jednego zęba i może być odczuwany w całym łuku szczękowym, dlatego trudno jednoznacznie wskazać jego źródło. Często występuje również uczucie drętwienia zębów, a dolegliwości nasilają się przy wykonywaniu gwałtownych ruchów, czy pochylaniu głowy. Rozpierającemu bólowi zębów towarzyszą również inne objawy zapalenia zatok szczękowych, takie jak: silny katar, zatkany nos, zaburzenia węchu, bóle głowy. Chociaż charakterystyczne symptomy pozwalają wstępnie wykluczyć przyczyny stomatologiczne, aby uzyskać pewność, niezbędne jest jednak przeprowadzenie szczegółowej diagnostyki.

Zatoki a ból zęba – jak rozpoznać podłoże dolegliwości?

Pacjenci odczuwający dolegliwości bólowe w obrębie szczęki zwykle zgłaszają się po pomoc do stomatologa. Trudności ze zlokalizowaniem źródła bólu, jego charakter oraz towarzyszące objawy, zwykle pozwalają specjaliście podejrzewać, że przyczyną bólu zębów nie są problemy stomatologiczne, tylko chore zatoki. Ponieważ jednak często objawy są niejednoznaczne, zwykle niezbędne jest przeprowadzenie szczegółowych badań obrazowych, pozwalających uwidocznić całą szczękę (ze względu na ból obustronny), takich jak pantomogram, a przede wszystkim tomografia CBCT, która pozwala na uzyskanie trójwymiarowego obrazu struktur zębowych oraz zatok przynosowych. Brak rozpoznania przyczyn stomatologicznych wskazuje na ból zębów od zatok i jest wskazaniem do konsultacji laryngologicznej.

Jak leczyć ból zębów od zatok?

Jeśli badania przeprowadzone u pacjenta wykazują, że przyczyną bólu zębów nie są problemy stomatologiczne, a zapalenie zatok, konieczne jest specjalistyczne leczenie pozwalające na eliminację bezpośrednich przyczyn i/lub dokuczliwych dolegliwości. W przypadku infekcji wirusowych i alergii stosuje się leczenie objawowe, prowadzące do zmniejszenia obrzęku, rozrzedzenia wydzieliny i udrożnienia nosa i ujścia zatok. Natomiast w przypadku zakażenia bakteryjnego pacjenci mogą wymagać leczenia antybiotykami.

Jeśli ból zęba przy zapaleniu zatok jest wyjątkowo dokuczliwy, pacjenci mogą sięgnąć również po leki przeciwbólowe.

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące bólu zębów od zatok.

Czy od zatok mogą boleć zęby?

Tak, zapalenie zatok szczękowych może powodować ból zębów w górnej szczęce. Jest to związane z obrzękiem i uciskiem zakończeń nerwowych zlokalizowanych w okolicy zatok. Konieczne jest jednak właściwe rozpoznanie, dlatego warto skonsultować się ze stomatologiem.

Czy przy zapaleniu zatok można odczuwać ból zęba przy chodzeniu?

U niektórych pacjentów infekcje w zatokach szczękowych wywołują ból zębów, a dolegliwości mogą nasilać się przy podejmowaniu aktywności fizycznej, szczególnie przy wykonywaniu gwałtownych ruchów, ale również chodzeniu. Wynika to z dodatkowego ciśnienia wywieranego na zatoki, które zwiększa ucisk zakończeń nerwowych.

Zapalenie zatok a ból zębów - który ząb jest połączony z zatokami?

Zatoki szczękowe są położone bezpośrednio nad górnymi zębami. Dlatego w przypadku zapalenia zatok pacjenci mogą odczuwać bóle zębów, szczególnie zębów trzonowych i przedtrzonowych.

Co pomaga na ból zatok szczękowych - ból szczęki od zatok?

Ból szczęki związany z zapaleniem zatok powinien być zdiagnozowany przez specjalistę, który postawi diagnozę i zdecyduje o odpowiedniej metodzie leczenia - leczenie objawowe, przeciwalergiczne lub antybakteryjne. W przypadku dokuczliwych dolegliwości pacjenci mogą skorzystać dodatkowo z leków przeciwbólowych.

O czym świadczy ból zęba promieniujący do nosa?

Jeśli bólowi zęba, a częściej zębów, towarzyszą inne objawy wskazujące na zapalenie błony śluzowej nosa, takie jak katar, zatkany nos, czy ból głowy, można podejrzewać, że przyczyną jest infekcja zatok. Jeśli jednak ból dotyczy pojedynczego zęba, zwłaszcza siekacza, kła, wyraźnie promieniuje do nosa, lub nasila się w nocy, może wskazywać na stan zapalny miazgi, a nawet zgorzel zęba i wymaga pilnej konsultacji ze stomatologiem.

Jak odróżnić ból zęba od zatok od bólu związanego z problemami w jamie ustnej?

Ból zęba spowodowany zapaleniem zatok zwykle jest trudny do zlokalizowania, często dotyczy całej szczęki i towarzyszą mu objawy infekcji, np. niedrożność nosa, katar, ból głowy. W przypadku problemów stomatologicznych ból jest zazwyczaj wyraźnie zlokalizowany, może towarzyszyć mu nadwrażliwość na zmiany temperatury, dotyk, ból przy nagryzaniu i nie współwystępują objawy zapalenia zatok. Jednak prawidłowego rozpoznania może dokonać wyłącznie specjalista na podstawie szczegółowych badań diagnostycznych.